1- از آیه : و لله ملک السموات والارض کدام گزینه استنباط می شود.
الف: هدف از خلقت عالم ب: مالکیت حقیقی خداوند
ج :حکومت برای خداوند ممکن است د: خداوند در آسمانها و زمین حضور دارد.
2- کدام گزینه پیرامون جهان خیالی صحیح است.
الف: حوادث آن بدون علت حاضر است ب: اشیاء به راحتی خصوصیت خود را از دست می دهند.
ج: نیروهای عالم به دلخواه خود دخالت می کنند. د:هرسه
3- مهمترین شاخصه اصلی مجموعه های عالم آفرینش چه می باشد.
الف: فکر ب: هدف ج: نظم د: قدرت
4- بر اساس خطبه 90 نهج البلاغه کدام خصوصیت از خصوصیات خلقت خداوند نمی باشد.
الف: تقلیدی نبودن ب: براساس مقیاس و معیار بودن ج: برای تکامل بشر د: بی سابقه و بی نظیر
5- آیه : فارجع البصر هل تری من فطور بیانگر چه مفهومی است.
الف: خداوند در خلقت خسته نمی شود ب:هیچ گونه نقص و کوتاهی درآفرینش دیده نمی شود.
ج: چشم دل از دیدن خدا ناامید نمی شود د: بصیرت بر ای یافتن نقص کافی است
6- منظور از عدم وجود تفاوت درآفرینش الهی چیست.
الف: تدبیر الهی چون حلقه های زنجیر به هم پیوسته است
ب: کار خداوند آنچنان با شعور و تفکر است که تفاوتی ندارد
ج: خالق جهان یکی است
د: موجودات در آفرینش تفاوتی با هم ندارند اما در جهان با یکدیگر متفاوت هستند.
7- کدام گزینه پیرامون آیه صحیح است. ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت
الف: در خلقت خدا نقصی راه ندارد
ب: جهان خلقت به گونه ای خلق شده که هر موجودی به دنبال هدف خاص خود است.
ج: موجودات عالم به یکدیگر پیوسته اند
د: هرسه
8- در معارف اسلامی ارزش هرکس چگونه سنجیده می شود.
الف: به میزان ایمان و تقوا ب: به درک و فهم از حقیقت هستی
ج: تلاش برای ساختن جهانی سالم د: به اندیشه و خرد
9- پیام آیه : و لقد کرمنا بنی آدم ..... چه می باشد.
الف: کرامت عامل برتری انسان بر غیر انسان است. ب: منزلت انسان به میزان کرامت اوست
ج: همه فرزندان آدم ذاتا بر دیگر مخلوقات برتری دارند د: هرسه
10- از آیه : انا هدیناه السبیل اما شاکرا واما کفورا........ کدام گزینه استنباط می شود.
الف: انسان مسئول سرنوشت خود است ب: حکمت انسان شگفت انگیز است
ج: یکی از راههای آزمایش الهی خلقت است د: اراده انسان تدریجا به دست می آید
11- بیت: این که گوید از لب من راز کیست بنگرید این صاحب آواز کیست کدام مفهوم را می رساند.
الف: گرایش به نیکی ها ذاتی انسان است ب: عذاب وجدان از مظاهر قدرت الهی است
ج: خدا پرستی نیاز فطری انسان است د: وجدان اخلاقی در همه انسانها مشترک است
12- کدام گزینه از ودیعه های الهی در نزد انسان نمی باشد.
الف: قوه عقل ب: امدادهای غیبی ج: انبیاء د: جامعه سالم
13- مهمترین پیام آیه: و نفس وما سواها فالهمها فجورها و تقواها چیست؟
الف: گرایش به بدکاری و تقوا در نفس نهاده شده است ب: نفس انسان ذاتا تمایل به تقوا دارد
ج: نغس انسان ذاتا میل به فسق و فجور دارد د: خداوند تنها تقوا را به نفس آد می الهام کرده است.
14- کدام گزینه غلط است.
الف: خلقت انسان بر اساس اراده آزاد ، اورا مسئول سرنوشت خود کرده است.
ب: سرانجام کاروان هستی در جهان هستی رقم خواهد خورد.
ج: برهان اتصال یکی از براهین اثبات خدوانداست.
د: غایت مندی جهان حکمت و تدبیر الهی را می رساند.
15- کدام گزینه ازویژگی های جهان واقعی است.
الف: هر موجودی از اجزاء خاص و معینی تشکیل شده است. ب: هر موجودی خاصیت ویژه ای دارد.
د: هر عضو مکمل دیگری است. د: هرسه
16- نظام واحد جهانی معلول چه می باشد.
الف: نظام کشورهای استعمار گر ب: برهان اتصال ج: نظم میان روابط انسانها د: اندیشه کامل انسانی
17- کدام گزینه غلط است.
الف: قوانین جهان خلقت و قوانین بشری در تضاد کامل هستند.
ب: قوانین عالم خلقت ، مقدمه خلق قوانین بشری است
ج: بشر نمی تواند خود را از سیطره قوانین طبیعی خارج سازد
د: درک صحیح قوانین خلقت مقدمه ساخت مصنوعات متعدد و متنوع بشری است.
18- عبارت: «جهان را بر ای تو آفریدم وتو را بر ای خودم» از چه کسی و خطاب به چه کسی است.
الف: پیامبر اسلام ص – خدا ب: خدا – پیامبر اسلام ص ج: خدا – حضرت موسی عد: خدا – حضرت آدم ع
19- عامل عکس العمل نشان دادن انسان در برابر گناه و زشتی کدام است.
الف: سرشت خدا جوی انسان ب: عقل و اندیشه ج: وجدان اخلاقی آدمیان د: کرامت نفس
20- ثمره بکار گیری درست از ودیعه های الهی در زندگی انسان کدام است.
الف: تجلی ایمان و عمل صالح ب: زندگی جاوید و لبریز از سرور
ج: زندگی سرشار از نیکی ها د: هرسه
21-در معارف اسلامی ارزش هر انسا ن به چه چیز می باشد :
الف:بهره ی اواز زندگی متعالی ب:درک وفهم وی از حقیقت هستی
ج:به اندیشه بیشتر الهی د:به میزان عمل
22-کدام گزینه پیرامون مقام خلافت الهی صحیح نمی باشد:
الف:فرشتگان از درک آن عاجز اند ب:بیانگر مقام خاص انسان در نزد خداوند است
ج:تنها تسبیح و تحمید شرط خلیفه الهی بودن نیست د:انسان بالفعل خلیفه ی الهی در روی زمین می باشد
23-ملامت انسان هنگام رجوع به زشتی ها بیانگر چیست:
الف:قدرت درک خوبی ها و زشتی ها از طرف انسان ب:خدایی بودن فطرت انسانها
ج:نقش ایمان در بازدارندگی انسانهااز گناه د:مراتب نفس انسانی
24-حقیقت ملکوتی انسان چه نام دارد:
الف:روح ب:بعدغیرمادی ج:عقل د:الف وب
25-کدام گزینه از ویژگیهای روح نمی باشد:
الف:زمینه ساز وجود اختیار در انسان می باشد ب:کسب کننده ی رذایل اخلاقی است
ج:با رویاهای صادقانه می توان ان را ثابت کرد د:همچون جسم تجزیه و تحلیل می شود
26-کدام گزینه پیرامون « من » انسان صحیح نمی باشد.
الف: هویت ثابت ب:استقلال ازجسم ج: تغییر تحول پذیر است د: تبدیل پذیر است
27-آیه: « ولاتیبعواخطوات الشیطان انه لکم عدومبین» اشاره به کدام عامل انحرافی انسان دارد:
الف:هوای نفس ب:وسوسه های شیطانی ج:ترک وجدان اخلاقی د:شیطان پرستی
28-امام خمینی مهمترین راه برای اسیر نشدن در چنگال گناه را چه می دانند:
الف:رازونیازبا خدا ب:احساس حضوردرپیشگاه الهی ج:عدم پیروی هوای نفس د:دوری از نفس اماره
30-کدام گزینه از راه های شیطان برای وسوسه به نافرمانی از خدا نمی باشد.
الف: ایجاد دشمنی میان افراد ب:مشغول شدن به آرزوهای دور و دراز
ج:زدودن پرده های غفلت د:غفلت از یاد خدا
31- عامل اصلی گناه چیست؟
الف:وسوسه های شیطان ب:خود انسان ج:نفس اماره د:هرسه
32- از عبارت قرآنی:(وما کان لی الیکم من سلطان)چه مفهومی برداشت می شود:
الف:شیطان بر انسان تسلط دارد ب:نقش شیطان تنها وسوسه کردن انسان
ج:انسان بر شیطان تسلط پیدا می کند د: نقش انسان ها تسلط بر نفس خودشان است
33- کدام گزینه ازمهمترین پیامد های نگرش دیدگاه کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند نمی باشد:
الف:رسیدن به بن بست درزندگی ب: بی ارزش شده حیات
ج: فراموشی آینده تلخ د:دوری از مظاهردنیا
34- پیامبر اسلام ص با هوش ترین افراد را چه کسانی معرفی نموده اند:
الف:پارسایان ب:خردورزان ج:آنانکه بیشتر به یاد مرگ هستند د:آنانکه برای آخرت خود تلاش می کنند
35- اولین و مهمترین پیامد نگرش الهی به مرگ چه می باشد.
الف:خروج زندگی از بن بست ب:شهادت طلبی
ج:فداکاری د:خدمت به خلق
36-در معارف اسلامی از وجدان اخلاقی انسان به نفس ................... تعبیر شده است.
37- آیه شریفه :« و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه » پیرامون کدام نفس انسانی است.
38- کدام گزینه پیرامون خدا پرستان واقعی صحیح می باشد.
الف:در دنیا زندگی می کنند اما فریب آن را نمی خورند
ب:هرگزبه حیات ذلت بار در این دنیا تن نمی دهند
ج:مرگ را زمانی ناگوار می دانند که کوله باری از گناه داشته باشند.
د:هرسه
39- آیه شریفه « ان الذین لایرجون لقاء نا ..........» اشاره به کدام گروه دارد.
الف:آنانکه امید به دیدار پروردگارشان را موجب اضطراب در دنیا می دانند.
ب:آنانکه امید وارند با مرگ به دیدار خدایشان بروند.
ج:به معاد معتقد هستند اما نسبت به آن غافل
د:مرگ را پایان زندگی دانسته و امیدی به دیدار خدایشان ندارند.
40- ثبات شخصیت در انسان دلالت بر....................دارد.
الف:فطرت واحد ب:ثبات غرایز ج:تجرد روح د:ثبات رفتار
41-کاری که هدف معقول و درستی دارد و بیهوده و عبث تلقی نشود کاری...
الف:عالمانه است ب:عادلانه است ج:حکیمانه است د:مدیرانه است
42-طبق آیه شریفه«بالاخسران اعمالا...»زیانکارترین مردم در کارها چه کسانی هستند؟
الف:آنان که خود را از اندیشه مرگ نجات می دهند ب:آنان که نسبت به مرگ بی توجه و غافل هستند
ج:کسانیکه تلاششان را در راه زندگی دنیا تباه کردند د:کسانیکه زندگی چندروزه دنیا برایشان بی ارزش است
43-پیامبر اکرم(ص)در مورد کسانی که فراوان به یاد مرگ هستند چه تعبیری می فرماید؟
الف:پرهیزگارترین مردم ب:با هوش ترین مؤمنان ج:خردمندترین مردم د:موفقترین مؤمنان
44-کدامیک از آیات زیر از خصوصیات عالم برزخ نیست؟
الف:در عالم برزخ فعالیت بدنی انسان ادامه ندارد
ب: پاداش و جزائی در برزخ نیست بلکه همه در آخرت است
ج:برزخ همانند دنیا عالمی محدود پذیر است
د:در برزخ انسان می تواند حضور فرشتگان را درک کند و با آنها به گفتگو بپردازد
45-طبق آیات قرآن«فرو بردن آتش در شکم»مثل چه کسانی است؟
الف:کسانیکه از آتش دوزخ نمی هراسند ب:کسانی که اموال یتیمان را به ظلم بخورند
ج:کسانی که حقیقت زندگی را دریافت نکرده اند د:کسانی که غذای حرام می خورند
46-تحول عظیم در آسمانها و زمین و برچیده شدن بساط حیات انسان مربوط به کدام یک از مراحل قیامت است؟
الف:نفخ صور اول ب:نفخ صور دوم ج:هنگام پرپا شدن دادگاه عدل الهی د:عالم محشر
47-علت اصلی این که انسان عصر جدید با همه پیشرفت ها،گرفتار نوعی عدم تعادل شده است چیست؟
الف:فقر و گرسنگی ب:رنج ها و بیماریهای مختلف روانی
ج:غفلت از جهان آخرت د:رفاه و آسایش بی اندازه
48-بنابر فرمایش امام صادق(ع)مؤمن پس از مرگ از کدام مورد بهره مند نمی شود؟
الف:از آثار ماتقدم اعمال دنیایی خود ب: فرزند صالحی که برای او طلب مغفرت کند
ج:روش پسندیده ای که بنا نهاده و دیگران پس از وی ادامه می دهند د:چاه آبی که حفر کرده و به مردم آب دهد
49-نامه ی عمل انسان در حقیقت چگونه است؟
الف:گزارشی از اعمال انسان که توسط ملائکه نوشته میشود ب:تصویر اعمال انسان در دنیا است
ج:عین عمل و حقیقت عمل است د:نتیجه ی عمل انسان است
50-پاسخ نگهبانان جهنم به دوزخیان در مقابل درخواست تخفیف از خداوند توسط آنان،چیست؟
الف:زمان عمل به پایان رسیده و وقت حساب و کتاب است ب:ما مأموران عذابیم،خود باید چاره ای می اندیشیدید
ج:چرا فرمان خدای متعال را اطاعت نکردید د:مگر پیامبران برای شما دلایل روشنی نیاوردند
51-معنی دقیق آیه ی شریفه ی«و من اصدق من الله حدیثا»کدام گزینه است؟
الف:خداوند احادیث پیامبران را تصدیق می کند ب:چه کسی(از جهت خبر گرفتن)راستگو تر از خداوند است
ج:خداوند در حدیث گفتن از همه راستگو ترین است د:هر کس حدیثی را راست بگوید در پناه خداست
52-توفی یعنی چه؟
الف:دریافت به تمام و کمال ب:به معنی وفات که همواره در کنار مرگ به کار می رود
ج:نابودی جسم در هنگام مرگ د:هر سه مورد
53-این سخن از کیست؟«آدمی در همان حال که از مرگ می گریزد،آن را ملاقات می کند»
الف:امام صادق(ع) ب:امام باقر(ع) ج:امام علی(ع) د:پیامبر اکرم(ص)
54-آیه شریفه ی«و منها نخرجکم تارة اخری»مربوط به کدام رویداد است؟
الف :خلقت انسان از خاک مرده ب: بازگرداندن انسان به خاک در هنگام مرگ
ج:پدید آوردن انسان از خاک در قیامت د:خارج کردن انسانها از خاک درقیامت
55-طبق آیه 67 سوره احزاب دوزخیان چه عاملی را سبب گمراهی خود می دانند؟
الف:زیبایی ها و آراستگی دنیا ب:بزرگان خود و شیطان
ج:شیطان و زیبایی های دنیا د:مال و ثروت و قدرت و خودخواهی
56-- در معارف اسلامی صیحه به چه چیزی گفته می شود.
الف:صدای صور دومین ب:نورانی شدن زمین قبل از قیامت
ج:صدای سهمگین صور اول د:شهادت فرشتگان الهی
57- کدام گزینه پیرامون نامه اعمال انسان در قیامت صحیح می باشد.
الف:گزارش اعمال آدمی به صورت ثبت کلمات و جملات ب:تنها تصویری از اعمال دنیوی انسان است
ج:مجموعه تصاویر و گزارش های اعمال دنیوی انسان است د:حضور عین عمل دنیوی انسان در قیامت
58- کدام گزینه از تفاوت های عمل در دنیا و آخرت می باشد.
الف: اعمال دنیوی قابل جمع می باشند. ب:اعمال دنیا قابلیت حضور مجدد را دارند.
ج: اعمال دنیا به هیچ وجه قابل جمع نمی باشد. د:اعمال دنیا بر خلاف آخرت فاقد آثار است.
59- امام صادق(ع) در جواب کسی که از وزن شدن اعمال در قیامت سوال کردند ، میزان را چه معرفی نمودند.
الف:عدل ب:ایمان ج:تقوا د:پیامبران
60- کدام گزینه از معیار سنجش اعمال در قیامت نمی باشد.
الف:حق ب: اعمال پیامبران ج:نماز د:اعمال ائمه
61- شیطان درپاسخ کسانی که او را عامل گمراهی خود می دانند چه پاسخی می دهد.
الف:مرال هرگز به یاد نخواهد آورد ب:من تنها یاور شما بودم
ج:من بر شما هیچ تسلطی نداشتم د:خداوند مرا مأمور به گمراهی شما کرده بود
62- به فرموده پیامبر اسلام (ص) بالاترین درجه بهشت کدام است.
63- درجه بندی انسانها در بهشت بر اساس چه معیاری است.
الف: تقوا ب:ایمان ج:اعمال د:خواست الهی
64- کدام گزینه از ویژگی های بهشت نمی باشد.
الف:عدم وجود آلودگی ب:دروی از سخن لغو و بیهوده ج:بیم از آینده د:دوری از رنج و درماندگی
65- بالاترین مرتبه نعمت های بهشت ..................... می باشد.
الف:نعم بهشتی ب:لقاء خداوند ج:دوری از گناه د:مزد و پاداش شایسته
66- کدام گزینه پیرامون پاداش و کیفر اخروی صحیح است.
الف:پاداش و کیفر محصول طبیعی خود عمل است ب:پاداش و کیفر بر اساس قرارداد الهی است
ج: عین عمل به انسان برگشت داده می شود. د:نقش خارجی عمل در آن دنیا تجسم می یابد.
67- خداوند خطاب به چه کسانی فرموده اند :سیم و زر را بر پشت و پهلویشان داغ می زنند.
الف: کسانی که در راه خدا انفاق نمی کنند. ب:کسانی که مال یتیم می خورند
ج:کسانی که راه نامشروع مال بدست می آورد د:کسانی که خمس نمی دهند
68- پاداش و عذاب اخروی ساخته ................ می باشد.
الف:تقدیر الهی ب:اعمال بشری ج:عدل الهی د:فکر و اندیشه
69-توکل رابطه ی مستقیمی با....
الف:اعتماد به خدا و توجه به حضور در پیشگاه خدا ب:حضور قلبی و اطاعت از خدا
ج:ایمان به خدا و توجه به ثمرات تصمیم د:معرفت به خدا و ایمان به او
70-معنی دقیق «اَلیسَ اللهُ بکافٍ عَبدَه»کدام است؟
الف: آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟ ب:آیا بنده برای اطاعت از خداوند چاره ندارد؟
ج:آیا نباید بندگی برای خدا باشد؟ د:آیا کافی است برای بنده اطاعت از خدا؟
71-آفریشن الهی با چه چیزی شروع شد:
الف: خلق انسان ب:رحمت ج:محبت د:ب و ج
72-مهم ترین عامل تقویت عزم و استواری در تصمیم کدام است؟
الف:مشورت با دیگران ب:تفکر و تعقل در کارها
ج:توکل به خدا و اعتماد به او د:انتخاب بهترین راه برای رسیدن به خدا
73-خداوند در آیه 31 سوره ی آل عمران چه چیزی را شرط دوستی با خود عنوان می کند؟
الف:اعتقاد به معاد ب:تقوا و پرهیزگاری ج:پیروی کردن از خدا د:تولّی و تبرّی
74-امام خمینی ره خلوص عشق موحدین را در.............. می داند.
الف:اخلاص ب:ظهور کامل نفرت از مشرکین ج: محبت د: نماز
75-قرآن کریم اساس و پایه دینداری را در چه چیز معرفی می نماید؟
الف:صبر ب:پرهیزگاری ج:محبّت د:اطاعت
76-خداوند در سوره ممتحنه کدام قسمت از زندگی حضرت ابراهیم را به عنوان اسوه ی حسنه معرفی می نماید؟
الف:دعوت به پرستش خدای یگانه ب:مبارزه با ستمگران و بت پرستان
ج:اظهار بی زاری از بت پرستان و بت ها د:شکستن بت ها
77-کدام یک از گزینه ها از آثار و ثمرات محبت و دوستی با خداوند نیست؟
الف:مبارزه با دشمنان خدا ب: بیزاری و تنفر از دشمنان حق
ج: پیروی از خدا و از هر کسی که خدا می دهد د:محبت همراه معرفت
78-این سخن از کیست ؟«کسی که از فرمان خداسرپیچی می کند ، او را دوست ندارد»
الف:امام صادق(ع) ب:پیامبر اکرم(ع) ج:امام باقر(ع) د:امام علی(ع)
79-طبق فرمایش امام صادق(ع) ، علت این که نباید لباسی نازک و بدن نما پوشید،چیست؟
الف:چون این لباس نشانه ی سستی و ضعف دین است. ب:چون مخالف آراستگی است.
ج:زیرا در آن صورت حجاب رعایت نمی گردد. د:به علت اینکه جامعه را از نظر فرهنگی آلوده می سازد.
80-کدام گزینه از اثرات نامطلوب عرضه ی نابجایی زیبایی های زنان، نیست؟
الف:مانع گرمی بخشیدن به کانون خانواده می شود ب:عفت را از بین می برد.
ج:کانون گرم خانواده را حفظ می نماید. د:حیا را از بین می برد.
81-معنای دقیق «تجمل» در حدیث «التَجَّملُ مِن اَخلاقِ المؤمنینَ» کدام است؟
الف:زیبایی معنوی ب:آراستگی و زیبایی
ج:زیبایی با استفاده از لباس و جواهرات د:لباس سفید و روشن
82-طبق آیه 10 سوره ی فاطر «مَن کانَ یُریدُ العِزَه.....» عزت واقعی کجاست؟
الف:نزد خود انسان است. ب:انسان با توکل به خدا می تواند به آن برسد.
ج:عزت واقعی نزد خداست. د:انسانی که در مقابل خواهش های نفسانی تسلیم نشود.
83-مظاهر عفاف که در آیات قرآن کریم به سرگذشت آنان اشاره شده است کدام گزینه است؟
الف:حضرت یوسف(ع)و حضرت مریم(ع) ب:حضرت خضر(ع)وحضرت موسی(ع)
ج:حضرت علی(ع)و حضرت زهرا (س) د:حضرت یوسف(ع)وحضرت موسی(ع)
84- کدام گزینه غلط است.
الف:حجاب در میان ادیان الهی تنها اختصاص به اسلام داشته است.
ب:زنان ایرانی قبل از اسلام نیز پوشش کاملی داشته اند.
ج:گرایش به پوشش در میان زنان و مردان یک امر فطری است.
د:مطابق قوانین یهود زنان هنگام حضور در محل های عمومی باید موی سر خود را بپوشانند.
85- عبارت قرآنی : یغضوا من ابصارهم اشاره به کدام گزینه دارد.
الف:نقش پوشش در حفظ حرمت جامعه ب:نقش کنترل نگاه در حفظ سلامت روانی جامعه
ج: آشکار نکردن زینت از طرف زنان د: تقدم زنان در کنترل نگاه خود در جامعه
86-پیامبر مکرم اسلام ص نگاه به نامحرم را به .................. تشبیه گرده است.
الف:گناه کبیره ب:تیر زهر آلود از طرف شیطان ج:دام شیطان د:مقدمه گناه
87-پوشیدن لباس انگشت نما از طرف مردان چه حکمی دارد.
الف: مکروه است ب: حرام است ج: مباح است د:اشکالی ندارد
88- کدام گزینه پیرامون حد حجاب شرعی زنان صحیح است.
الف:موجب سلب آزادی آنان در فعالیت های اجتماعی می شود. ب:گاهی حرمت آنان را در جامعه متزلزل می سازد.
ج:نباید چسبناک و تحریک کننده باشد. &nb