قسمت دوم سوالات بیست دوره کنکور دین وزندگی پیش دانشگاهی
به رسانه ی فرهنگی هنری ناین موزیک خوش آمدید

اسلایدر

 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
قسمت دوم سوالات بیست دوره کنکور دین وزندگی پیش دانشگاهی

64- پیام آیه ی شریفه ی : (( و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی و الی الله عاقبه الأمور)) کدام است؟

1-لازمه ی تمسک به دست آویز محکم، برخورداری از توحید ذاتی است.

2- لازمه ی تمسک به دست آویز محکم، برخورداری از توحید عملی است.

3-قبول اسلام و عمل به نیکی ها و محول کردن کارها به خدا، نشانه ی بهره مندی از توحید عملی است.

4-قبول اسلام و عمل به نیکی ها و محول کردن کارها به خدا، نشانه ی بهره مندی از توحید ذاتی است.

67- آیات مبارکه ی ((‌لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر)) و (( و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا)) برای رسیدن به اخلاق به ترتیب هر یک به کدام مورد اشاره دارد؟

1-اهتمام به عمل صالح – تقویت روحیه حق پذیری

2- تقویت روحیه حق پذیری - اهتمام به عمل صالح

3-راز و نیاز و کمک خواستن از خداوند – افزایش معرفت به خداوند

4- افزایش معرفت به خداوند - راز و نیاز و کمک خواستن از خداوند

67- بی توجهی به عفاف و پاک دامنی و اطاعت از غیرخدا، به ترتیب از گناهان .......... و ............ است و نیازمند به توبه ی ........ و طریق تحقق آن ، عمل به فریضه ی ................ می باشد.

1-فردی – فردی- فردی – امر به معروف و نهی از منکر

2- فردی – فردی- فردی- جهاداکبر یا مبارزه با خودحیوانی

3-اجتماعی – اجتماعی – اجتماعی - امر به معروف و نهی از منکر

4- اجتماعی – اجتماعی – اجتماعی - جهاداکبر یا مبارزه با خودحیوانی

68- گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند ............ و ............ بود.

1-تغییر در نگرش انسان ها – تغییرات اساسی در زندگی مردم مبتنی بر تفکر و علم

2- تغییر در نگرش انسان ها- تحول بنیادین در شیوه ی زندگی فردی و اجتماعی مردم

3-مبارزه با جهل و خرافه پرستی - تغییرات اساسی در زندگی مردم مبتنی بر تفکر و علم

4- مبارزه با جهل و خرافه پرستی- تحول بنیادین در شیوه ی زندگی فردی و اجتماعی مردم

69- یکسانی جایگاه و منزلت زن و مرد که یکی از مظاهر تمدن اسلامی است، از دقت در کدام مورد، مفهوم می گردد ؟

1-(( و قل امنت بما انزل الله من کتاب و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم )).

2-(( هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون )) .

3-یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقاکم )) .

4-من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوه طیبه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعلمون )) .

70- (( نیکی کردن و با قسط و عدل رفتار کردن )) یکی از پایه های تمدن اسلامی است، افرادی مشمول این مهر و محبت گسترده می شوند که مصداق آیه ی شریفه ی ...... باشند.

1-(( ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر )) .

2-(( و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا )).

3-ان الأرض لله یورثها من یشاءُ من عباده )) .

4-لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم )).

 

 

71- آیه ی شریفه ی (( و من یتول الله و رسوله ... )) و (( لا اله الا هو)) به ترتیب مبین کدام بعد از ابعاد توحید است ؟

1-ذاتی – صفاتی                2-عبادی – افعالی              3-افعالی – عبادی              4-صفاتی – ذاتی

72- جدا دانستن ذات و صفات یا انفکاک صفات از یکدیگر نسبت به پدیدآور هستی، منتهی به شرک............ از مرتبه ی ......... و مؤثر به حساب آوردن غیرخدا در زندگی خود، منتهی به شرک.............. از مرتبه ی .............. آن است.

1-عملی – خفی – عملی – جلی                                2-نظری – خفی – نظری – خفی

3-نظری – جلی – نظری – جلی                                4-عملی – جلی – عملی – خفی

73- بنا به تعبیر امیر مؤمنان، علی علیه السلام ، نهایت آرزوی عارفان، دوست دل های راست روان، مقام ................. است که ............ میوه ی اخلاص در ............ است.

1-پذیرش توحید ذاتی و صفاتی – بالاترین – بندگی                   

2- پذیرش توحید ذاتی و صفاتی- اولین – اعتقاد

3-تقرب به پیشگاه محبوب حقیقی – بالاترین – بندگی

4- تقرب به پیشگاه محبوب حقیقی- اولین – اعتقاد

74- توجیه گناه و عادت به آن، از .............. و توبه گناهان را از قلب خارج می کند و آن را شست و شو می دهد این عمل را ............. می گویند ، به همین دلیل رسول خدا می فرماید :

1-پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت است – پیرایش – (( التائب من الذنب کمن لا ذنب له ))

2- پرتگاه های خطرناک سقوط در وادی ضلالت است – تخلیه- (( التوبه تطهر القلوب و تغسل الذنوب ))

3-گناهانی است که آدمی را از مسیر توحید خارج می کند- پیرایش - (( التائب من الذنب کمن لا ذنب له ))

4- گناهانی است که آدمی را از مسیر توحید خارج می کند- تخلیه -(( التوبه تطهر القلوب و تغسل الذنوب ))

75- بیت : (( قطره ای کز جویباری می رود                     از پی انجام کاری می رود )) با کدام آیه ی شریفه ی تناسب مفهومی ندارد؟

1-(( و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرون القدیم ))

2-(( و الشمس تجری لسمتقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم ))

3-(( ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکها من احد من بعده ... )).

4-(( و سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض جمعیاً منه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون )).

76- پیام کدام آیه با ندای اولین روز دعوت پیامبر گرامی اسلام، مطابقت دارد؟

1-(( فلذلک فادع و استقم کما امرت و لاتتبع اهواء هم )) .

2-(( قل متاع الدنیا قلیل و الآخره خیر لمن اتقی و لاتظلمون فتیلاً )).

3-(( تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لانشکر به شیئاً )).

4-(( و قل آمنت بما انزل الله من کتابٍ و امرت لاعدل بینکم الله ربنا و ربکم )).

77- نگاهی که در تمدن جدید به انسان، دین و حکومت شد، نظام های سیاسی و قوانین و مقررات فقط دغدغه ی این را داشتند که ........ این اندیشه که زیربنای بیشتر نظام های سیاسی و قوانین اجتماعی جوامع کنونی غرب می باشد............ است.

1-انسان ها بتوانند به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند – امپریالیسم

2-انسان ها بتوانند به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند – لیبرالیسم

3-حقوق مردم در مقابل دولت به رسمیت شناخته نشود- لیبرالیسم

4- حقوق مردم در مقابل دولت به رسمیت شناخته نشود- امپریالیسم

78- کدام آیه ، جامع همه ی ابعاد توحید است و پیام آیه ی شریفه ی : (( افرأیتم النار التی تورون ­أنتم انشاتم شجرتها ام نحن المنشئون )) کدام بعد توحید است ؟

1-(( لا اله الا الله )) – ربوبیت                                                           2-(( لا اله الا الله )) خالقیت

3-((ان الله ربی و ربکم )) – ربوبیت                                                     4-((ان الله ربی و ربکم ))- خالقیت

 

79- جمله ی (( جهان از یک اصل پدید آمده و به همان نیز باز می گردد ، بیانگر توحید .............. و آیه ی شریفه ی .......... مؤید آن است.

1-ذاتی – (( قل الله خالق کل شی ء))                                                  2-افعالی – (( قل الله خالق کل شی ء))

3-ذاتی – (( و اعلموا ان الله غنی حمید))                                              4-افعالی – (( و اعلموا ان الله غنی حمید))

80- اخلاص در بندگی که همان ............... است ، بیانگر توحید .............. است.

1-اعتقاد خالص به خدا داشتن – ذاتی                                                  2- اعتقاد خالص به خدا داشتن – عبادی

3-یگانه شدن انسان برای خدا – ذاتی                                                  4- یگانه شدن انسان برای خدا – عبادی

81- با توجه به آیه ی شریفه ی (( ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا ... )) ، انسان متوجه می شود که با ........... نام دیگر سامان بخشی الهی نظام ........................ است.

1-قدرت اختیار و اراده ی که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند- قضا و قدرالهی

2- قدرت اختیار و اراده ی که خداوند به انسان عطا کرده و با بهره مندی از آن دروازه های پیشرفت را فتح می کند-حکیمانه ی هستی

3-اعتماد به قانون مندی و نظام جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند- قضا و قدرالهی

4- اعتماد به قانون مندی و نظام جهان است که می تواند استعدادهای خود را به فعلیت برساند و پله های کمال را طی کند- حکیمانه ی هستی

82- رسول خدا (ص) آمد تا آداب جاهلی را نابود کند و مردم را به سوی زندگی مبتنی بر ............... سوق دهد و اولین آیاتی که بر رسول خدا (ص) نازل شد درباره ی .................. بود.

1-مبدأ و معاد – یگانگی خداوند                                                                     2-تفکر و علم – یگانگی خداوند

3-مبدأ و معاد- دانش و آموختن                                                                     4-تفکر و علم – دانش و آموختن

83- الندگی علمی در تمدن اسلامی ، دچار مشکلات و آفاتی شد که ............ و ............. از آن جمله بودند ، و می توان آنها را از عوامل .................. تمدن اسلامی در قرن های بعد به شمار آورد.

1-رکود و سستی جامعه – گروه های متصوفه – اجتماعی سقوط

2-رکود و سستی جامعه – منزوی کردن فلاسفه – اجتماعی سقوط

3-ظاهرگرایی و سطحی نگری – گروه های متصوفه – فکری اقول

4-ظاهرگرایی و سطحی نگری – منزوی کردن فلاسفه – فکری اقول

84- تصور استقلال در فاعلیت مخلوقات ، منجر به شرک ................... می شود و فهم درست ارتباط طولی در پدیده ها عین توحید ................. است.

1-افعالی – ذاتی                2-ذاتی – افعالی                            3-افعالی – افعالی              4-ذاتی – ذاتی

85- ظهور گرایش های برتر، مانند حقیقت طلبی و عدالت خواهی در انسان نتیجه ی حل ............... و ............ می باشد.

1-تمایلات درونی خود – تنظیم و کنترل غرایز                                       2-تمایلات درونی خود – تسلط و سرکوب غرایز

3-تضادهای درونی خود – تنظیم و کنترل غرایز                                      4-تضادهای درونی – تسلط و سرکوب غرایز

86- مفهوم بیت : (( بندگی کن تا که سلطانت کنند      تن رها کن تا همه جانت کنند)) با کدام مورد مناسبت دارد؟

1-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیا لا تفتقر))

2-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک غنیا لا تموت ))

3-(( یا بنی آدم اطعنی فی ما امرتک اجعلک تقول للشیء کن فیکون ))

4-(( و لقد کتبناً فی الزبور من بعد الذکر ان الإرض یرثها عبادی الصالحون))

87- اگر کسی استغفار واقعی را به تأخیر بیندازد, استغفار را بی خاصیت می کند اثر بدتر چنین استغفاری مانند کسی است که ....

1-پروردگارش را مسخره کرده است.                                         2-انگار هیچ توبه ای نکرده است.

3-عمر خود را به بطالت و بیهودگی گذرانده است.                        4-خودش را مسخره کرده و توبه اش قبول نخواهد بود.

88- پیام آیه ی شریفه ی : (( الله الذی سخرلکم البحر لتجری الفلک فیه بامره و لتبتغوا من فضله ... )) موضوع .......... می باشد.

1-سپاسگزاری انسان از نعمت های ناپیدا کرانه ای خداوند که مخلوقات را مسخر او کرد.

2-مأموریت انسان از سوی خدا که فضل او را با درخواست و مطالبه ی جدی دنبال کند.

3-شناخت قانون مندی های جهان و قرار گرفتن اختیار انسان در راستای نظام مقدر آن

4-حاکمیت نظام (( تقدیر)) و قانونمندی بر کل جهان و از جمله , حرکت کشتی ها به فرمان خدا در دریاها

89- با توجه به آیه ی شر یفه ی (( قل هی للذین امنوا فی الحیاه الدنیا خالصه یوم القیامه )) کدام مطلب مستفاد نمی گردد؟

1-اعلام دیدگاه متعادل نسبت به نعمت های دنیایی و معنوی الهی

2-استفاده از زیبایی ها و نعمت های خداوند و همراه با راز و نیاز و پایبندی به اخلاق .

3-قرآن انسان هایی را تربیت می کند که رشد و تعالی زندگی مادی و معنوی دارند.

4-کناره گیری از دنیا و توجه به معنویت و اخلاق که وسیله تقرب به خداوند است.

90 (( مبارزه با ستمگران و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و صبر )) , یکی از مسئولیت های ما, در نشان دادن زیبایی های تمدن اسلامی است. توجه به این تکلیف , از دقت در کدام مورد , مفهوم می گردد ؟

1-(( و لن ترضی عنک الیهود و لا انصاری حتی تتبع ملتهم ))

2-(( و کذلک جعلنا کم امه وسطا لتکونوا شهداءَ علی الناس ))

3-(( و من یتول الله و رسوله فان حزب الله هم الغالبون))

4-(( لا ینها کم الله عن الذین لم یقاتلواکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ))

69- آيات شريفه " الحمد الله رب العالمين، اهدنا الصراط مستقيم به ترتيب بيانگر كدام يك از مراتب توحيد است

1)                 عملی- افعالی- ذاتی

2)                 عملی- افعالی- افعالی

3)                 ذاتی- ذاتی- افعالی

4)                 ذاتی- افعالی- ذاتی

70- يكی از راه های بسيار موثر برای تقويت عبوديت، توجه مدام به معاد است و قرآن كريم می فرمايد: خدا رسول

را اطاعت كنيد باشد كه مشمول رحمت قرار گيريد و آن گاه مي فرمايد:

1)                 " و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان الله لمع المحسنين"

2)                 " الم اعهد اليكم يا بنی ءادم ان لا تعبدوا الشيطان انه لكم عدو مبين

3)                 " و سارعوا ال مغفرة من ربكم و جنة و عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقين"

4)                 اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله و المسيح بن مريم و ما امروا الا ليعبدوا الله

71- از پرتگاه خطرناك سقوط در وادی‌ ضلالت آن جاست كه انسان گناه خود را .......كند يعنی........ووقتی......،.....

1)                 فراموش- از زشتی آن غافل شود-به گناهی عادت كند-راه اعتراض بر عقل بندد

2)                 توجيه- راه اعتراض بر عقل بندد- به گناهی عادت كند- از زشتی آن غافل شود

3)                 فراموش- راه اعتراض بر عقل بندد- گناهی كوچك شمارد- از زشتی آن غافل شود

4)                 توجيه- از زشتی آن غافل شود- گناهی كوچك شمارد- راه اعتراض بر عقل بندد

72- نفی نقش علت ها در پيدايش موجودات به معنای ..........است.

1)                 به انجام رساندن پايان دادن و حنميت بخشيدن به موجودات جهان

2)                 حاكميت قضا و قدر الهي در اندازه گرفتن و ايجاد اندازه در نظام خلقت

3)                 منفرد و جدا از هم ديدن تقديرات الهی و نظام حاكم بر جهان خلقت

4)                 مقدر به تقدير الهی بودن موجودات و سرسپردگی در برابر او بودن

73-حكومت در بلاد اسلامی پس از رحلت پيامبر گرامی اسلام (ص) دگرگون شد، به طوری كه حاكمان ...............كه خود

را جانشين رسول خدا(ص) می دانستند و ............

1)                 بنی اميه و بني عباس- شيوه سلاطين ايران و روم را در پيش گرفتند و حكومت مستبد تشكيل دادند.

2)                 ظاهر سازی بنی اميه- به روش پادشاهان و رؤسای قبايل ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پيشه خود كردند

3)                 بنی اميه و بني عباس- به روش پادشاهان و رؤسای قبايل ثروت اندوزی نامشروع و فساد را پيشه خود كردند

4)                 ظاهر سازی بنی اميه- شيوه سلاطين ايران و روم را در پيش گرفتند و حكومت مستبد تشكيل دادند

 

   92- عالي ترين مرتبه ي توحيد به بيان متقيّان ـ علي (ع)، توحيد .......... است كه .......... مي باشد. (سراسري انساني 86)

1) ذاتي ـ اعتقاد به يگانگي ذات و واجب الوجود بودن او

2) صفاتي ـ اعتقاد به يگانگي صفات و يگانگي صفات و ذات

3) عبادي ـ عمل براي خدا و عبادت براي او و رعايت اخلاص

4) افعالي ـ اعتقاد به بي نيازي خداوند در اداره و تدبير جهان از هرچه و هر كس

93- با توجّه به آيات قرآن كريم، بعثت انبياء براي دعوت مردم به پرستش خدا بايد همراه كدام عمل و اعتقاد باشد و بيانگر كدام بعد توحيد است؟ (سراسري انساني 86)

1) نفي طاغوت ـ بعد اجتماعي توحيد عبادي                       2) نفي ظلم ـ بعد فردي توحيد عبادي

3) نفي طاغوت ـ بعد اجتماعي توحيد ذاتي                         3) نفي ظلم ـ بعد فردي توحيد ذاتي

94- قرآن كريم مي فرمايد: «خدا و رسول را اطاعت كنيد باشد كه مشمول رحمت قرار گيريد» و در ادامه مي فرمايد: ......... اين سخن، بيان گر ....... كه يكي از راه هاي بسيار مؤثر براي تقويت عبوديت است، مي باشد؟  (سراسري انساني 86)

1) «و الّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنين» ـ اهتمام به عمل صالح

2) «و الّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنين» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب

3) «و سارعوا الي مغفرة من ربّكم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقيّن» ـ اهتمام به عمل صالح

4) «و سارعوا الي مغفرة من ربّكم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقيّن» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب

95- بيت «خلوت دل نيست جاي صحبت اغيار         ديو چو بيرون رود فرشته در آيد» بر كدام يك از حقايق توبه اشاره ندارد؟ (سراسري انساني 86)

1) «التائب من الذَّنب كمن لا ذنب»                   2) «التّوبه تطهّر القلوب و تغسل الذُّنوب»

3) «المستغفر من الذَّنب و يفعله كالمستهزء بربّه»  3) «اِنَّ الله يحب التّوابين و يحب المتطهّرين»

96- پيام كدام آيه، مبارزه با تبعيض نژادي و امتيازات اشرافي جامعه ي جاهلي بود؟ (سراسري انساني 86)

1) «قُل من حرّم زينةَ الله التي اَخرج لعباده و الطيّبات من الرزق»

2) «قل هل يَسْتَوي الَّذين يعلمون و الذين لا يعلمون انّما يتذكّر اولولأباب»

3) «يا ايّها النّاس انّا خلقناكم من ذَكَرٍ و اُثني و جعلناكم شُعوباً و قبائل لتعارفوا»

4) «تعالّوا كلمةٍ سواءٍ بيننا و بينكم أن لا نعبدَ الاّ الله و لا يتّخذ بعضُنا بعضاً ارباباً»

97- «غارت آثار باستاني كشورها و كتاب هاي خطي و جواهرات و منابع طبيعي» و «تخريب ساختار طبيعي محيط زيست» به ترتيب، از پي آمدهاي ........ و ........ تمدّن جديد است. (سراسري انساني 86)

1) توليد انبوه كالا ـ تصرّف در طبيعت

2) ظهور پديده ي استعمار ـ توليد انبوه كالا

3) بهره مندي بيش تر از مواهب طبيعت ـ تصرّف در طبيعت

4) ظهور پديده ي استعمار ـ بهره مندي بيش تر از مواهب طبيعت

8-               آیه ی شریفه ی «انالله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط المستقیم »به ترتیب بیانگر کدام ابعاد توحید است و رابطه ی بین آن ها چگونه است؟

1)                 نظری و عملی – توحید نظری میوه یدرخت توحید عملی است.

2)                 نظری و عملی – توحید عملی میوه ی درخت توحید نظری است.

3)                 ذاتی و عبادی – توحید عبادی میوه ی درخت توحید ذاتی است.

4)                 ذاتی و عبادی – توحید ذاتی میوه ی درخت توحید عبادی است.

9-               اولین قدم برای ورود به بندگی و صراط مستقیم ........... است. و کسانی که به این ندا پاسخ مثبت ندهند در قیامت حسرت زده و نا امید گویند:

1)                 حق پذیری - «ان الله لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو المبین»

2)                 انجام عمل صالح - « ان الله لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین»

3)                 انجام عمل صالح - «او کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر»

4)                 حف پذیری - «لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر»

10-             کدام مطلب در مورد گناهان نادرست است؟

1)                 گناهان به یک میزان روح و قلب انسان را تخریب می کند.

2)                 عموم گناهکاران در ابتدای ارتکاب گناه یک تنفر اولیه دارند.

3)                 ار گناهان به تدریج افزایش یابند، چراق عقل و فطرت خاموش می گردد.

4)                 وقتی انسان گناه خود را توجیه می کند ،راه اعتراض را بر عقل می بندد.

11-             آن جا که یک عامل دیگر اثر می گذارد تا اثرش را به معمولی منتقل کند و آن جا که عوامل گوناگون به صورت یک مجموعه ،همکاری دارند تا یک معلول ،محقق شود ،به ترتیب ،علل.......و علل...........محقق شده و مثال موافق با آن ..........و .......... می باشد.

1)                 عرضی – طولی – رویش گل – نگارش       2) عرضی - طولی - نگارش – رویش گل

3)                 طولی – عرضی – رویش گل – نگارش       4) طولی – عرضی – نگارش – رویش گل

12-            فراز و فرود تمدن اسلامی که در دوره های متمادی از واقعیت های غیر قابل انکار می باشد به ترتیب در چه قرونی چهره نمود؟

1)اول تا پنجم – دوازدهم و سیزدهم              2) اول تا دوران صفویه – سیزدهم تا چهاردهم

3)                 اول تا هشتم – دوازدهم تا سیزدهم            4) اول تا دوران صفویه – دوازدهم تا چهاردهم

13-            آن گاه که تنها منبع به دست آوردن حقوق، عقل بشری باشد، .......... فراهم می گردد و آن گاه که لذت های مادی هدف قرار گیرند، پدیده ی ........... رخ می نماید.

1)                 زمینه های افزایش فساد اخلاقی – افزایش فاصله ی میان فقیر و غنی

2)                 انگیزه ی ادمن زادن تضاد میان فقیر و غنی – افزایش فاصله یمیان فقیر و غنی

3)                 انگیزه ی دامن زدن تضاد میان فقیر و غنی – زمینه های غفلت از نیازهای معنوی و متعالی

4)                 زمینه های افزایش فساد اخلاقی – زمینه های غفلت از نیاز های معنوی و متعالی

14-            پیام آیه ی شریفه ی :(یعلمون ظاهرا من الحیوه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون * اولم یتفکروا فی انفسهم ما خاق الله السموات و الارض و ما بینهم الا بالحق) این است که...........

1)                 هدفدار نیافتن آفرینش ، به غفلت ار آخرت و دل بستگی به ظاهر دنیا می انجامد.

2)                 غفلت از اخرت ، علت دل بستن به دنیا و به کار نینداختن تفکر در آفرینش است.

3)                 نظام افرینش ف هدفدار و غایت مند است و حرکت کاروان هستی ف به سوی خدا است.

4)                 دل بستن به دنیا و هدف قرار دادن آن معلول غفاچلت از آخرت است.

15-            با توجه به آیه ی شریفه ی ( حتی اذا جا احدتم قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحا فیما ...) کدام مطلب مفهوم نمی گردد؟

1)                 انسان ها در هنگام مرگ از آگاخی بیشتری برخوردار هستند.

2)                 انسان پس از مرگ در موقعیتی است که حضور فرشتگان را درک می کند.

3)                 انسان در جهان آخرت اختیار ندارد ولی بساط تکلیف باز است.

4)                 انسان پس از مرگ وارد عالم برزخ می شود و تا قیامت در آن جا می ماند.

92- عالي ترين مرتبه ي توحيد به بيان متقيّان ـ علي (ع)، توحيد .......... است كه .......... مي باشد. (سراسري انساني 86)

1) ذاتي ـ اعتقاد به يگانگي ذات و واجب الوجود بودن او

2) صفاتي ـ اعتقاد به يگانگي صفات و يگانگي صفات و ذات

3) عبادي ـ عمل براي خدا و عبادت براي او و رعايت اخلاص

4) افعالي ـ اعتقاد به بي نيازي خداوند در اداره و تدبير جهان از هرچه و هر كس

93- با توجّه به آيات قرآن كريم، بعثت انبياء براي دعوت مردم به پرستش خدا بايد همراه كدام عمل و اعتقاد باشد و بيانگر كدام بعد توحيد است؟ (سراسري انساني 86)

1) نفي طاغوت ـ بعد اجتماعي توحيد عبادي                       2) نفي ظلم ـ بعد فردي توحيد عبادي

3) نفي طاغوت ـ بعد اجتماعي توحيد ذاتي                         3) نفي ظلم ـ بعد فردي توحيد ذاتي

94- قرآن كريم مي فرمايد: «خدا و رسول را اطاعت كنيد باشد كه مشمول رحمت قرار گيريد» و در ادامه مي فرمايد: ......... اين سخن، بيان گر ....... كه يكي از راه هاي بسيار مؤثر براي تقويت عبوديت است، مي باشد؟  (سراسري انساني 86)

1) «و الّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنين» ـ اهتمام به عمل صالح

2) «و الّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا واِن الله لَمَع المحسنين» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب

3) «و سارعوا الي مغفرة من ربّكم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقيّن» ـ اهتمام به عمل صالح

4) «و سارعوا الي مغفرة من ربّكم و جنةٍ عرضها السموات و الارض اعدت للمتقيّن» ـ توجّه مداوم به معاد و روز حساب

95- بيت «خلوت دل نيست جاي صحبت اغيار         ديو چو بيرون رود فرشته در آيد» بر كدام يك از حقايق توبه اشاره ندارد؟ (سراسري انساني 86)

1) «التائب من الذَّنب كمن لا ذنب»                   2) «التّوبه تطهّر القلوب و تغسل الذُّنوب»

3) «المستغفر من الذَّنب و يفعله كالمستهزء بربّه»  3) «اِنَّ الله يحب التّوابين و يحب المتطهّرين»

96- پيام كدام آيه، مبارزه با تبعيض نژادي و امتيازات اشرافي جامعه ي جاهلي بود؟ (سراسري انساني 86)

1) «قُل من حرّم زينةَ الله التي اَخرج لعباده و الطيّبات من الرزق»

2) «قل هل يَسْتَوي الَّذين يعلمون و الذين لا يعلمون انّما يتذكّر اولولأباب»

3) «يا ايّها النّاس انّا خلقناكم من ذَكَرٍ و اُثني و جعلناكم شُعوباً و قبائل لتعارفوا»

4) «تعالّوا كلمةٍ سواءٍ بيننا و بينكم أن لا نعبدَ الاّ الله و لا يتّخذ بعضُنا بعضاً ارباباً»

97- «غارت آثار باستاني كشورها و كتاب هاي خطي و جواهرات و منابع طبيعي» و «تخريب ساختار طبيعي محيط زيست» به ترتيب، از پي آمدهاي ........ و ........ تمدّن جديد است. (سراسري انساني 86)

1) توليد انبوه كالا ـ تصرّف در طبيعت

2) ظهور پديده ي استعمار ـ توليد انبوه كالا

3) بهره مندي بيش تر از مواهب طبيعت ـ تصرّف در طبيعت

4) ظهور پديده ي استعمار ـ بهره مندي بيش تر از مواهب طبيعت

69-جمله ی «جهان از یک اصل پدید آمده و به همان نیز باز می گردد»، بیانگر توحید ......... و آیه ی شریفه ی ........... مؤید آن است. (سراسری ریاضی 88)

1) ذاتی ـ (قل اﷲ خالق کلّ شیءٍ)                                       2) افعالی ـ (قل اﷲ خالق کلّ شیءٍ)    

3) ذاتی ـ (و اعلموا انّ اﷲ غنی حمید)                                 4) افعالی ـ (و اعلموا انّ اﷲ غنی حمید)

70- اخلاص در بندگی که همان ............ است، بیانگر توحید .......... است. (سراسری ریاضی 88)

1) اعتقاد خالص به خدا داشتن


چت

ناین موزیک

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ناین موزیک و آدرس nin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

اسلایدر